Saturday, September 26, 2009

KEUTAMAAN ORANG YANG BANYAK MEMBACA AL-QURAN


Sabda Rasulullah SAW:Riwayat Imam Ibnu Hibban dari Abi Dzarrin r.a:
"Hendaklah kamu membaca Al-Quran kerana ia adalah cahaya yang cemerlang bagimu di muka bumi ini dan perbendaharaan yang berharga di atas langit".

Sabda Rasulullah SAW:Riwayat Imam Baihaqi dari Ibnu Umar r.a:
"Sesungguhnya hati-hati mapat manusia itu berkarat seperti karatnya besi dan yang dapat melenyapkannya ialah membaca Al-Quran dan ingat akan kematian".

Sabda Rasulullah SAW: Riwayat Iman Dailami dari Abi Hurairah r.a ertinya:
"Orang yang paling banyak ibadatnya, ialah mereka yang paling banyak membaca Al Quran".

Sabda Rasulullah SAW:Riwayat Al-Baihaqi dari Nu'man bin Basyir r.a:
"Setinggi-tinggi ibadat umatku itu, ialah membaca Al-Quran".

Sabda Rasulullah SAW:Riwayat Daraqutni dan Baihaqi dari Aishah r.a:
"Membaca Al-Quran di dalam solat itu lebih utama daripada membaca Al-Quran di luar solat, daripada membaca tasbih dan takbir".

Hadis-hadis di atas menunjukkan bahawa kaum muslimin dan muslimat di samping mengerjakan kewajipan di dalam agamanya seperti solat dan puasa supaya membaca Al-Quran.Orang yang paling banyak ibadahnya kepada Allah SWT ialah orang yang paling banyak banyak membaca Al-Quran. Sesibuk mana kita, luangkanlah masa sekurang-kurangnya 10 minit atau bacalah sekurang-kurangnya 2 mukasurat sehari.Jika kita luangkan masa untuk Al-Quran , Allah pasti akan melapangkan masa kita seluas-luasnya.Al-Quran pemberi syafaat kepada kita dan jadikanlah Al Quran nombor SATU dalam kehidupan kita, InsyaAllah hidup kita akan dirahmati dengan berkatnya Al-Quran.Jika kita boleh luangkan masa berjam-jam melayari internet, tiada masalah bagi kita untuk luangkan masa sekurang-kurangnya 10 minit untuk Al-Quran.Istiqamah dalam pembacaan Al-Quran, Allahcakan memberi rahmat kepada hambanya yang mencintai Al-Quran..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails