Sunday, August 23, 2009

KELEBIHAN BELAJAR DAN MENGAJAR AL QURAN

Terdapat banyak hadis Rasulullah SAW yang menerangkan kelebihan belajar Al Quran dan mengajarkannya kepada orang lain.

Sabda Rasulullah SAW:
"Sebaik-baik di kalangan kamu orang yang belajar Al Quran dan mengajarkannya ( kepada orang lain )
( HR Al-Bukhari )

Sabda Rasulullah SAW:
" Orang yang mahir Al-Quran akan bersama malaikat yang mulia lagi berbakti. Dan orang yang membacanya dalam keadaan sulit(susah)dan merangkak-rangkak maka baginya dua pahala (kebajikan).
( Riwayat Muslim )

Sabda Rasulullah SAW kepada Abu Dzar:
"Wahai Abu Dzar!Jika kamu pergi ke suatu pagi untuk belajar satu ayat dari kitab Allah adalah lebih baik bagi kamu daripada mengerjakan sembahyang sunat seratus rakaat dan jika kamu belajar satu bab daripada ilmu yang mana kamu dapat beramal dengannya ataupun tidak adalah lebih baik bagi kamu daripada mengerjakan sembahyang sunat seribu rakaat"
( Riwayat Ibnu Majjah)

Sabda Rasulullah SAW kepada Abu Hurairah:
"Wahai Abu Hurairah!Belajarlah Al Quran dan ajarkanlah ia kepada manusia dan berkekalan atas yang demikian itu sehingga datang kepadamu kematian.Sesungguhnya jika datang kepadamu kematian padahal engkau berada dalam keadaan demikian maka malaikat akan menziarahi kuburmu sepertimana orang-orang yang beriman akan menziarahi Baitullah al-Haram".
( Riwayat al-Dailami)

BELAJARLAH AL-QURAN, SESUNGGUHNYA AL QURAN ITU AKAN MEMBERI HIDAYAH DAN PETUNJUK KEPADA PEMBACANYA.RASAILAH KENIKMATAN DAN KEMANISAN IMAN MELALUI AL QURAN.

APAKAH SAMA ORANG YANG BERILMU DENGAN ORANG YANG TIDAK BERILMU?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails