Friday, August 23, 2013

Syria dan Mesir - Hanya manusia yang akan memahami


Apabila menyentuh isu Syria, hati ini meruntun pilu. Apabila melihat kekejaman yang dilakukan oleh Regim Basyar yang dilaknat, hati dan jiwa ini mengutuk keras dan mendoakan kecelakaan dan juga mereka yang menyokong kekejaman tersebut. Begitulah apabila manusia dibutakan hatinya. Hanya mata celik yang melihat namun mata hati itu dibutakan. Kasihannya mereka apabila diberikan pelbagai kesenangan,namun mata hati  itu tidak mampu dicelikkan bahkan bertambah-tambah lagi kekejaman yang didorongi oleh hasutan syaitan dan musuh-musuh Islam yang lain. Kekejaman yang mengakibatkan kematian terutamanya kanak-kanak, wanita, orang tua dan kaum lelaki memang tidak dapat diterima oleh akal yang logik. Manusia itu memang kejam. Manusia itu sememangnya manusia yang tidak takutkan hukum Tuhan yang pasti akan memusnahkan mereka pada suatu hari ini. Nantilah kemenangan Islam dan kamu yang kejam akan lenyap di muka bumi ini. Mereka yang menyokong kekejaman itu juga pasti akan diberi balasan setimpal oleh Allah. Allah pasti akan menurunkan bantuan-Nya, cuma manusia itu perlu bersabar dengan kekuatan hati dan jiwa dalam menempuh ujian berat ini. Wahai Syria, doaku tidak pernah putus kepadamu.

Begitu juga apabila menyentuh Isu Mesir. Kekejaman si laknat As-Sisi akan mendapat balasan Allah jua. Sabarlah wahai saudara-saudaraku, sesungguhnya ujian yang berat itu diturunkan untuk insan yang hebat. Insan yang sentiasa dalam perhatian-Nya. Bagi mereka yang masih menyokong kekejaman yang dilakukan, ketahuilah bahawa sesungguhnya mereka berada dalam kerugian. Apabila Allah memperlihatkan kekejaman itu manis pada pandangan mereka, maka tanyalah diri sendiri, di manakah tahap iman kita. Masih selamat atau perlu dicarikan doktor jiwa untuk menyembuhkannya. Hanya mereka yang bergelar manusia sahaja yang akan merintih melihat kekejaman yang dilakukan. Namun, apabila hati manusia itu umpama binatang, kekejaman itu tidak dilihat sebagai suatu yang serius, malah kematian itu seumpama kematian seekor semut yang tidak mempunyai sebarang nilai. Begitulah tanggapan hati manusia yang dibutakan hatinya. Wahai Mesir, doa kami tidak pernah putus kepadamu. Ketahuilah kami akan sentiasa bersama-samamu. Bantuan Allah akan tiba jua. Bersabarlah dan bertabahlah. Mereka yang kejam akan musnah dilaknat oleh Tuhan yang memiliki alam ini. Kebatilan akan lenyap jua. As-sisi yang dilaknat akan menemui pembalasannya pada suatu hari nanti. Sama-sama kita nantikan saat itu. Syahidmu adalah syahid seorang pejuang yang sangat tinggi kedudukannya dalam Islam. Semoga Allah memberikan balasan kepada kekejaman dan kepada mereka yang masih menyokong, ketahuilah betapa rendahnya mentaliti seorang manusia yang tidak dapat mengenali soal kemanusiaan.

Isu Mesir dan Syria merupakan isu kemanusiaan. Isu yang perlu diberikan perhatian oleh semua negara Islam termasuk Malaysia. Namun, hakikatnya tidak begitu. Kebanyakannya masih tunduk dengan Yahudi dan masih gentar dengan musuh Islam. Islam hanya dilihat pada nama, tetapi tidak pada tindakan. Bagaimanakah situasi negara ini pada masa akan datang yang semakin dicemari dengan krisis akhlak dan moral yang kian merudum? Takutlah wahai pemimpin, akan balasan Allah di akhirat kelak. Setiap pemimpin akan dipersoalkan segala tindakan dan tanggungjawabnya. Bertegaslah dengan isu Syria dan Mesir,kalian pasti akan disanjung tinggi oleh rakyatmu. Tidak apa yang kami mahukan kecuali kami mahukan pemimpin yang benar-benar mengikut lunas dan landasan Islam yang sebenar. Jadilah manusia yang sebenarnya manusia. Jauhilah menjadi manusia yang sentiasa bertopeng. Sesungguhnya topeng itu memusnahkan dan menjatuhkan maruah dan keimanan sehingga ke peringkat bawah sekali. Gentarkah kita dengan pembalasan Allah yang bakal diterima? Gentarkah apabila kematian yang pasti menjemput kita pada bila-bila masa yang tidak diketahui? Gentarkah apabila disajikan pelbagai balasan yang bakal diterima jika Islam itu hanya di kulit tetapi tidak di hati?

Ya Allah, kurniakanlah kemenangan kepada ISLAM. Turunkanlah bantuan-Mu ya Allah. Hapuskanlah musuh-musuh-Mu sehingga ke suatu titisan yang tidak bersisa. Menangkanlah ISLAM ya Allah. Amin.

Berdoa- berdoa dan berdoalah... .

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails