Tuesday, December 6, 2011

INDAHNYA KALAM-MU




Kali pertama menghadiri Seminar Qiraat Peringkat Kebangsaan pada 19 dan 20 November yang lalu bertempat di UIA Gombak yang turut dihadiri seramai 500 peserta benar-benar telah berjaya membuka hati dan jiwa ini supaya mempelajari Qiraat itu dengan lebih serius.

Sesungguhnya seminar ini adalah suatu pemangkin, suatu pencetus, suatu peningkat semangat bagi mempelajari suatu ilmu dalam Al-Quran yang semakin berkembang ini. Benarlah, betapa luasnya ilmu Kalam Allah ini. Pertama kali diperdengarkan bacaan 10 qiraat dalam Surah Al-Fatihah dan beberapa surah yang lain, hati terpegun, terkesima sewaktu mendengar Kalam-Nya. Betapa indah apabila dibacakan dalam pelbagai bacaan. Shahdu dan sayunya hati sewaktu mendengar ayat-ayat itu dibacakan. Sebak memenuhi seluruh ruang jiwa. Betapa kelalaian selama ini menguasai diri dan seluruh jiwa.

Benarlah Al-Quran itu mukjizat, Nur-Nya yang semakin mencengkam di jiwa meminta sesuatu ilmu yang benar-benar ingin dipelajari. Sesungguhnya Ya Allah, bimbinglah dan bantulah hamba-Mu ini untuk mempelajari Kalam-Mu. Golongkanlah kami dalam golongan yang sentiasa memperjuangkan Kalam-Mu sehingga akhir hayat kami.

Kalam-Mu itulah yang menyatukan hati dan jiwa kami. Kalam-Mu jua yang membentuk akhlak dan peribadi kami. Sesungguhnya kami benar-benar merindui dan mencintai Kalam-Mu.Bukakanlah jalan seluas-luasnya bagi kami mempelajari ilmu-Mu dan mengajarkannya.

InsyaAllah dengan masa yang ada, dengan tenaga yang ada, dengan kesihatan yang diberikan, dengan rezeki yang dikurniainya, akan kami pahatkan dalam hati dan jiwa kami, ilmu-Mu ini akan kami pelajari dan sebarkan. Kabulkan doa kami Ya Rabb.

Ayat-ayat-Mu sangat indah....Tiada yang lebih indah selain Kalam-Mu.Akhirilah hidup kami dengan memperjuangkan Kalam-Mu....Amin...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails